söndag 20 april 2014

En tankeställare

En blogg som jag tycker är riktigt bra är ptfia.se . Här under tog jag och klippte ut ett bra inlägg som hon skrivit som fick mig själv en tankeställare. För jag själv har alltid min pulsklocka och kollar mellan varven på gymmet hur många kalorier jag bränt.. Kanske jag borde lämna klockan hemma nästa gång.

Träna för känslan!

Vi har pulsklockor, jagar tider på milen, mäter våra resultat, lindar måttband kring kroppen, går upp i ottan för PW tills skosulorna brinner, blänger på kalorimätaren på konditionsmaskinen, provar smaljeansen, äter mat, väger mat, räknar mat, hatar mat, drömmer om framtida resultat, blir frustrerad över att framtida resultat inte kommer idag eller helst igår, tar i mer för att förbränna mer, skyndar till nästa pass, nästa klass, tittar på folks muskler, provar egen biceps, mäter, springer, rusar och mäter.

Självklart är det både bra och effektivt att mäta sin träning och få
motivation genom resultaten och allt det där.

Men när tränade vi för känslan sist?

Känslan av att gå på ett spontant danspass och skaka rompa för att det är roligt och härligt?

Skrattade oss genom en löptur i skogen, njöt av att solen strålade dig i pannan eller stannade upp mitt i en serie  benböj för att fånga ögonblicket där du kände dig så jävla stark.

När tänkte vi att vi tränar inte för något annat än att det får oss att må så enormt bra.
Att det gör oss pigga och frisk och det är det viktigaste.

När sprang vi lite långsammare för att det var så härligt väder att det var viktigare att njuta av stunden än att pressa sig till ett nytt personbästa.

Ibland behöver vi pausa från jakten på resultat och förbättring, ta av oss pulsklockan och träna för känslorna.

,. för endorfinerna, för självkänslan, för dig själv.

Inga kommentarer: